Hoe Maak Je een Goede Advertentievideo?

Tijn Groenewoud

Laatst bijgewerkt: 25/09/2024

Wanneer je de aandacht van je publiek wilt trekken, dan is een advertentievideo een krachtige tool. Je merkbekendheid zal worden vergroot en je zult meer klanten aantrekken. Maar hoe maak je een goede advertentievideo die echt impact maakt? We vertellen je in dit blog graag hoe je de video tot een succes maakt, hoe je de kosten kunt beheren en wat de belangrijkste stappen zijn wanneer je zelf een aantrekkelijke video wilt maken. Ook leggen we je graag uit waarom het inhuren van een professionele videograaf een waardevolle investering is.

Hoe Maak Je een Goede Advertentievideo?

Als je een goede advertentievideo laat maken dan moet hij snel de aandacht van de kijker trekken en vervolgens hun aandacht behouden. Op het einde zou er een duidelijke oproep tot actie (Call To Action) moeten zijn. De elementen die jouw video niet mag missen zijn:

1. Een Krachtige Hook

Het meest cruciale moment van de video is het begin. Hij moet direct de aandacht van je kijkers trekken. Je moet de interesse van je kijkers opwekken. Het maakt niet uit of dit gebeurt door middel van een boeiend visueel beeld, een krachtige vraag of een gedurfde uitspraak. Een goede hook zal de toon zetten voor de rest van de video.

2. USP (Unique Selling Proposition)

Wanneer je de aandacht hebt, is het belangrijk dat je duidelijk maakt wat jouw dienst of product onderscheidt van de concurrentie. Dit is jouw USP, oftewel Unique Selling Proposition. Het dient kort en krachtig te zijn: wat biedt jouw product dat anderen niet doen? Dit is de kern van je boodschap, dus zorg ervoor dat deze helder en overtuigend overkomt.

3. Call to Action (CTA)

Hij is al eerder genoemd, de Call to Action is enorm belangrijk. Wat wil je dat je klant doet? Wil je dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief, een product kopen of contact met je opnemen? De CTA komt aan het einde van je advertentievideo, want je wilt natuurlijk wel dat ze eerst de video afkijken en dan in actie komen. Zorg dat de actiestap voor je kijker duidelijk is, zoals “Schrijf je nu in” of “Bestel vandaag nog”.

4. De Juiste Lengte

Ook belangrijk is de lengte van je video. Deze dient kort en bondig te zijn. Zeker voor platforms zoals Instagram en Facebook is een video van 15-30 seconde ideaal. Mensen hebben vaak niet het geduld om heel lang naar video’s te kijken op deze platforms. Voor YouTube of op je website mag de video wat langer zijn, denk hierbij aan maximaal 2 minuten. Je wilt niet dat je kijkers afhaken voordat je de CTA hebt kunnen laten zien.

5. Emotie en Verhaal

In deze tijd kopen mensen niet alleen maar op basis van logica, maar ook op emotie. Wanneer je een verhaal vertelt of visuals gebruikt die emoties oproepen, dan zal dit de verbinding met je kijker versterken. Mensen zullen zich je advertentie blijven herinneren wanneer deze resoneert bij ze.

Wat Kost een Advertentievideo Laten Maken?

De kosten van een advertentie hangen af van diverse factoren. Het hangt af van de complexiteit van de video, de lengte en de gebruikte apparatuur en technieken. Wanneer je besluit om de video zelf te maken en dan zijn er natuurlijk kosten waar je rekening mee moet houden. Denk hierbij aan:

1. Apparatuur

Om een advertentievideo te maken van hoge kwaliteit dan zijn een professionele camera, microfoon, statief en goede verlichting essentieel. Je kunt ook filmen met je smartphone, maar dit geeft niet de kwaliteit die je voor je advertentievideo voor ogen hebt. Goede apparatuur varieert van enkele honderden tot duizenden euro’s. Bedenk hierbij wel, dat echt goede apparatuur niet goedkoop zal zijn.

2. Software

Met alleen het filmen ben je er nog niet. Een goed videobewerkingsprogramma is essentieel. Denk hierbij aan Adobe Premiere of Final Cut Pro. Simpele edits kunnen gemakkelijk gedaan worden met gratis of goedkopere programma’s zoals iMovie. Maar wil je de meeste opties voor de meest strakke nabewerking? Dan zijn de geavanceerde bewerkingsprogramma’s een must.

3. Tijd

Wanneer je zelf video’s maakt, zal het veel tijd kosten. Het gaat niet alleen om het schieten van de video, maar je moet ook tijd vrijmaken voor het bewerken van de beelden, het toevoegen van effecten en muziek en het optimaliseren van je video voor de verschillende platformen. Belangrijk is dus om goed te kijken hoeveel tijd je hier zelf in moet steken en ook wat jouw uurtarief is, nog buiten de kosten van de apparatuur en software om.

Wanneer je alles bij elkaar optelt, is de kans groot dat het kostenplaatje veel hoger is dan je zou willen. Het inschakelen van een professionele videograaf zal dan zeker een slimmere keuze zijn. De kosten voor het uitbesteden van een advertentie video kan variëren. Voor het maken van een eenvoudige video zal je minder kwijt zijn, denk aan een paar honderd euro. Voor video’s met geavanceerde bewerkingen en animaties, ga je al snel naar de €1000-, +  

Hoe Maak Je de Beste Advertentie?

Wanneer je zelf een advertentievideo wilt maken, dan is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben. We geven je graag enkele praktische tips om het beste uit je advertentie te halen:

1. Plan en Script

Begin bij het begin: Een goed plan en script. Hierdoor is je video gestructureerd en mist deze geen belangrijke punten. Het script moet kort en duidelijk zijn en gericht zijn op je doelgroep. Zorg ervoor dat iedere scene en ieder beeld bijdraagt aan de boodschap in je video.

2. Houd het Visueel Interessant

Beelden zeggen meer dan woorden. Zorg er dus voor dat je visueel aantrekkelijke beelden gebruikt die de kijker boeien. Dit kunnen productshots zijn, beelden van tevreden klanten of snelle overgangen tussen de scenes om de aandacht van de kijker vast te houden.

3. Vergeet de Muziek Niet

Muziek beeld de juiste emotie in je video uit. Daarom speelt het een belangrijke rol bij het maken van je advertentiel. Kies muziek die aansluit bij de boodschap van je advertentie en die de kijker zal helpen om emotioneel betrokken te blijven bij jouw video.

4. Test en Optimaliseer

Het is een goed idee om je video te testen op de verschillende platforms wanneer deze klaar is. Facebook, Tiktok en YouTube bieden statistieken waarmee je de effectiviteit van je advertentie kunt meten, zoals de weergave percentages en het aantal kliks.

Waarom Toch Een Professionele Videograaf Inschakelen?

Zoals je ziet kun je zelf een promovideo maken, maar het kost je veel tijd, geld en moeite. En waarschijnlijk heb je dan nog niet hetzelfde resultaat als een professionele videograaf. Wij geven je graag een aantal redenen waarom een ervaren videograaf, zoals Montlium Media, de beste keuze kan zijn:

Zelf je advertentievideo maken of toch liever Montlium Media inschakelen?

Of je nu zelf een succesvolle advertentievideo maakt om je boodschap op de juiste manier over te brengen of deze laat maken door Montlium Media, het belangrijkste is dat hij je doelgroep overtuigd. Door de juiste voorbereiding, apparatuur en strategieën kun je zelf een goede advertentievideo maken. Maar voor het beste resultaat en de grootste impact is een professionele videograaf de investering meer dan waard om jouw promo video te laten maken. Montlium Media staat klaar om je te helpen met het creëren van een krachtige advertentievideo die jouw merk naar een hoger niveau zal tillen. Montlium Media heeft al meer dan 5 jaar ervaring en meer dan 55 bedrijven geholpen met hun video content. Wij denken graag van A tot Z met jou mee. Wij hebben al meer dan 10 miljoen organische views gegenereerd. We worden gewaardeerd door bedrijven die jou voor gingen met 5/5 sterren. Neem nu contact met ons op zodat we kunnen bespreken hoe wij jou en je bedrijf van dienst kunnen zijn.

Tijn Groenewoud

Laatst bijgewerkt: 25/09/2024

Populaire blogs

Blog categorieën

Waarom Montlium Media

Deel op je socials

Scroll to Top