Een enorm krachtige manier om je doelgroep te bereiken en betrokkenheid te genereren is videomarketing. Het maakt niet uit of je een bedrijf bent dat zich richt op consumenten of dat je juist B2B werkt. Videomarketing kan een enorme impact hebben. Er zijn twee manieren mogelijk: organisch vs. betaalde videomarketing. Wat zijn de verschillen tussen deze twee strategieën, en welke strategie is het beste voor jouw bedrijf? In ons blog leggen we je graag uit wat zowel organische als betaalde video marketing inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn en hoe je de juiste keuze kunt maken.
Wat is organische videomarketing?
Wanneer jouw video’s op natuurlijke wijze gedeeld worden, zonder dat je betaalt voor extra zichtbaarheid, dan is dit organische videomarketing. Dit kan gerealiseerd worden via je eigen social mediakanalen of je website. De gedachte is dat wanneer je waardevolle content maakt die aantrekkelijk genoeg is om te worden gedeeld, geliket en eventueel organisch gevonden wordt door zoekmachines als Google, je hiervoor geen betaalde marketing hoeft te gebruiken. Enkele voorbeelden van organische video marketing zijn bijvoorbeeld: YouTube-video’s die door zoekopdrachten of de for-you-pagina worden bekeken, Instagram-Reels of TikTok-video’s die viraal gaan zonder betaald bereik en video’s op je website die dankzij de SEO (zoekmachineoptimalisatie) hoog ranken in de zoekresultaten.
Wat is betaalde videomarketing?
Bij betaalde videomarketing betaal je om je video’s onder de aandacht te brengen bij een bredere doelgroep. Dit kan via advertenties op social media platforms zoals YouTube, Instagram, Facebook of LinkedIn. Een groot voordeel is dat je direct een groter bereik koopt, zonder te hoeven wachten op organische groei. Enkele voorbeelden van betaalde videomarketing:
- YouTube pre-roll advertenties, jouw advertentie komt op deze manier voor de content die de kijker gekozen heeft.
- Instagram-advertenties waarin je video's in de feed of stories worden weergegeven bij een speciaal gekozen doelgroep.
- Facebook-videoadvertenties waarop je jouw targeting kan instellen bij gebruikers op basis van demografie, interesses of gedrag.
Wat zijn de verschillen tussen organische en betaalde videomarketing?
Het belangrijkste verschil tussen organische en betaalde videomarketing is eigenlijk de manier waarop je publiek wordt bereikt.
Organische Videomarketing
Via deze weg worden jouw video’s gevonden door mensen die interesse in jouw onderwerp hebben en die toevallig jouw video tegenkomen via zoekmachines of social media algoritmes. Het kost op deze manier meer tijd om een publiek op te bouwen, maar het is wel een duurzame manier om langdurige relaties te creëren.
Betaalde Videomarketing
Via deze weg betaal je om je video’s direct te promoten bij een specifieke doelgroep. Zo heb je onmiddellijk resultaat. Zodra jij echter stopt met betalen, verdwijnt ook jouw zichtbaarheid. Wanneer je een korte termijn campagne hebt of snel bereik wilt genereren, is betaalde videomarketing een perfecte manier.
Zijn organische of betaalde advertenties beter?
Het hangt af van je doelen, je budget en je tijdlijn of organische of betaalde videomarketing beter is. Wanneer je kijkt naar de lange termijn doelen, dan zal organische videomarketing de beste keuze zijn. Het is voor bedrijven een duurzame groei en brengt lange termijn relaties met je publiek. Het kost echter wel meer tijd om autoriteit op te bouwen in je niche, maar zo zal je op een natuurlijke wijze een loyale community creëren.
Kijk je echter naar de korte termijndoelen, dan is betaalde videomarketing ideaal voor bedrijven. Je zult snel resultaat zien, zoals bij een productlancering of promotiecampagne ideaal is. Met betaalde advertenties kun je de doelgroep nauwkeurig targeten en je zult direct zichtbaar zijn. Dit zorgt voor snelle actie en conversies.
Uiteindelijk zal een combinatie van beide strategieën het beste scenario geven. Zo kan je bedrijf profiteren van het lange termijn potentieel van organische groei én van de directe impact die betaalde promoties geven.
Voor- en nadelen van organische videomarketing
Voor organische marketing zijn er diverse voor- en nadelen te benoemen. Hieronder laten wij je graag zien welke dit zijn:
Voordelen van organische video's
- Kostenefficiënt: Aangezien je niet betaalt voor advertenties, is organische marketing ideaal voor bedrijven met een beperkt budget.
- Langdurige waarde: Je video’s blijven waarde genereren, wanneer ze organisch goed presteren.
- Vertrouwen en geloofwaardigheid: Organisch succes voelt vaak beter en authentieker en helpt je om een loyaal en betrokken publiek op te bouwen.
Nadelen van organische video's
- Langzaam proces: Het kan veel tijd kosten voordat je video’s voldoende tractie krijgen om verkeer te genereren.
- Minder controle: Je kunt niet gericht sturen wie je video’s te zien krijgt. Dit hangt onder andere af van algoritmes en organische vindbaarheid.
Voor- en nadelen van betaalde videomarketing
Ook laten wij je graag zien wat de voor- en nadelen van betaalde videomarketing zijn:
Voordelen van betaalde video's
- Snelle resultaten: Door te adverteren bij een promotiecampagne of productlancering, komt je video vrijwel direct onder de aandacht van je doelgroep.
- Doelgerichte advertenties: Je video zal te zien zijn bij het publiek dat gesegmenteerd is op basis van demografische gegevens, interesses, gedrag en meer.
Nadelen van betaalde video's
- Kosten: Wanneer je stopt met de advertentie, zal ook je zichtbaarheid van de advertentie stoppen. Dit maakt betaalde videomarketing minder duurzaam.
- Mogelijke advertentieblindheid: Advertenties worden door kijkers genegeerd of ze beschouwen ze als storend. Dit kan leiden tot minder betrokkenheid.
Resultaten meten en optimaliseren
Het is belangrijk om te kijken naar de resultaten van organische en betaalde videomarketing. Zo kun je de resultaten optimaliseren. De kwaliteit van de video is enorm belangrijk, maar wanneer hij niet bij de juiste doelgroep terechtkomt, dan zal hij minder kijkers hebben. Daarom is het belangrijk dat je analyseert hoe je video’s presteren, of ze nu organisch verspreid worden of via de betaalde promoties. Om je organische video resultaten te volgen, kun je kijken naar de hoeveelheid views, likes, shares en reacties die je video’s krijgen. Ook kun je kijken hoe goed ze presteren in zoekmachines als Google en YouTube. Tools zoals YouTube Analytics en Google Analytics kunnen je hierbij helpen. Voor de betaalde video’s kun je nauwkeurig bijhouden hoe goed je video’s presteert via platformspecifieke dashboards zoals Facebook Ads Manager. Hier kun je de klikfrequentie (CTR), kosten per klik (CPC) en conversies volgen om te zien hoe effectief je campagne is.
Het is belangrijk om regelmatig je prestaties te analyseren. Zo kun je op tijd bijsturen en aanpassingen maken in zowel je organische als betaalde strategieën om je ROI (Return Of Investment) te verhogen. Bij Montlium Media bieden we niet alleen hulp bij het schieten van de video’s, maar je kunt ook je social media uitbesteden aan ons. Wij zorgen ervoor dat je altijd het maximale uit je video’s zult halen.
Wat past het beste bij jouw bedrijf?
Montlium Media denkt graag met je mee om de juiste keuze te maken tussen organische en betaalde videomarketing. Of een combinatie van beide. Wij creëren op maat gemaakte content die past bij jouw specifieke doelen. Het maakt daarbij niet uit of dit gaat om organische groei of een betaalde campagne. Je kunt bij ons, onder andere je video laten editen of een promo video laten maken.
Conclusie
Iedere strategie biedt unieke voordelen en mogelijkheden. Of je nu kiest voor organische videomarketing of betaalde videomarketing, of beide. Het is belangrijk dat jouw strategie past bij je doelen en budget. Bij Montlium Media weten wij precies hoe we video’s kunnen maken die zowel organisch als betaald succesvol zijn. Wij helpen je graag met het vinden van de beste balans om jouw video’s op het goede moment bij de juiste doelgroep te krijgen.
Heb je vragen over hoe je videomarketing kunt inzetten voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Montlium Media voor een vrijblijvend gesprek, en ontdek hoe wij je kunnen helpen om meer uit je videomarketing te halen!