Hoe Maak Je Een Converterende Advertentie Video? 

Tijn Groenewoud

Laatst bijgewerkt: 27/11/2024

Bijna ieder bedrijf maakt advertenties, maar niet alle advertenties overtuigen de kijker om tot actie over te gaan. Een advertentie video is een krachtig middel door de enorme groei van social media en online video’s. Je kunt de juiste doelgroep aanspreken en conversies genereren. Maar hoe maak je een converterende advertentie video? Hoe zorg je ervoor dat jouw advertentie ook echt bekeken wordt én resultaat oplevert? In deze blog delen we graag alle belangrijke elementen die je nodig hebt om een converterende advertentie video te maken. 

Wat maakt een advertentie video succesvol?

Wanneer je een succesvolle video maakt, dan trekt deze direct de aandacht. De video zorgt ervoor dat de kijker blijft kijken en leidt hen vervolgens naar een specifieke actie (CTA). Denk hierbij aan het invullen van een formulier of het kopen van een product. Maar wat zijn de essentiële ingrediënten?

1. Een sterke opening (de hook)

De eerste paar seconden zijn cruciaal in een advertentie video. In deze paar seconden beslist de kijker of hij het interessant genoeg vindt om te blijven kijken of dat hij door gaat scrollen. Een sterke hook is dus essentieel. Maar hoe maak je een goede video hook? Zorg dat je begint met iets wat de kijker prikkelt, zoals een verrassende statistiek of een krachtige vraag. Maak de kijker nieuwsgierig naar het antwoord van de vraag of de uitkomst van de video.

2. Richt je op één duidelijke boodschap

Wanneer je te veel informatie in de advertentie video stopt, raakt de kijker overprikkeld. Het is beter om één heldere boodschap of call-to-action (CTA) uit te kiezen en daarop te focussen. Mensen reageren op emoties. Zorg ervoor dat de video blijft hangen door humor, ontroering, nieuwsgierigheid of urgentie in je video. Een emotionele connectie zorgt ervoor dat de video blijft hangen. Verdiep je in de doelgroep die je wilt bereiken en kijk hoe je deze informatie in de video kunt integreren.

3. Maak korte en krachtige video’s

Bij social media video’s geldt vaak hoe korter, hoe beter. Platforms zoals Instagram, TikTok en Facebook worden voornamelijk mobiel gebruikt. Veel kijkers geven een video maar kort aandacht. Zorg dat je hele boodschap binnen 15-60 seconden duidelijk is.

video laten editen

Belangrijke elementen van een converterende advertentie video

Een converterende advertentievideo heeft enkele belangrijke elementen in zich die bijdragen aan het succes. De call-to-action (CTA) is belangrijk, want je wilt dat de kijker interactie gaat krijgen met jouw bedrijf. Een goede CTA zet ook daadwerkelijk aan tot actie. Denk hierbij aan: “Koop nu met 10% korting”, “Plan vandaag nog een gratis consult in” of “Klik op de link om meer te ontdekken”.

De video zal van een professionele kwaliteit moeten zijn. De kijkers beslissen binnen enkele seconden of ze je video verder willen kijken of niet. Wanneer je video begint met een goede hook, dan is de kans veel groter dat ze verder willen kijken. Ook zijn professionele beelden, goed geluid en een strakke montage belangrijk.

Veel video’s op social media (circa 85%) worden zonder geluid bekeken. Daarom zijn een juiste ondertiteling en captions essentieel. Zo komt je boodschap duidelijk over, zelfs zonder audio.

Ook de branding van je merk is belangrijk in de video, maar zonder dat dit storend is. Je kunt subtiel je logo in beeld brengen, een herkenbare kleurstijl hebben of een pakkende slogan in beeld brengen. Zo veranker je jouw merk in het geheugen van de kijker. 

Hoe lang moet een advertentie video zijn?

Wat de ideale lengte is voor je advertentie video hangt af van het type boodschap dat je wilt delen en welk platform je hiervoor wilt gebruiken. 

We geven je graag enkele richtlijnen:

30 FPS of 60 FPS: technische details voor betere prestaties

Niet alleen de inhoud van je converterende advertentievideo is belangrijk. Ook de kwaliteit is van belang. Een vloeiende weergave draagt bij aan een betere kijkervaring. Je kunt overwegen een hogere framerate, zoals 60 FPS, te gebruiken in je video. Vooral wanneer de advertentie veel beweging of actie in zich heeft. Je hebt hier wel professionele apparatuur bij nodig om de beelden scherp en helder te maken. Wil je meer weten over de Framerate Per Second, lees dan onze blog: Wat is FPS?

Voorbeelden van converterende advertentie video’s

Er is niet één vaste formule voor een goede advertentievideo. Maar er zijn wel succesvolle strategieën die vaak terugkomen. We geven je enkele voorbeelden van effectieve stijlen: 

1. Probleemoplossing

Benoem een probleem waar jouw doelgroep tegenaan loopt en bied jouw product of dienst aan als dé oplossing. Je kunt hierbij denken aan een advertentie voor een fitness-app die begint met de tekst: “Druk? Geen tijd voor de sportschool? Ontdek dan nu onze thuisworkouts van 15 minuten.”

2. Before and after

Laat een duidelijke transformatie of verbetering zien. Dit is een krachtige manier om de voordelen van jouw product of dienst visueel te maken. Voorbeeld: Een schoonmaakmiddel dat een vieze vloer binnen enkele seconden laat glanzen.

3. Social proof

Tevreden klanten? Gebruik de klantrecensies en de testimonials voor je eigen reclame. Dit helpt om vertrouwen op te bouwen en om de kijker te overtuigen. Zoals: “95% van onze klanten ziet binnen 7 dagen resultaat. Word jij ons volgende succesverhaal?”

Wat maakt Montlium Media jouw ideale partner?

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij het maken van een converterende advertentie video. Denk hierbij aan de lengte van de video (dit ligt aan het platform waar de video voor bestemd is), de CTA in de video, het begin van de video met een goede hook. Maar ook een goede ondertiteling en de FPS zijn van belang voor je video.

Zelf een advertentie video maken is zeker goed te doen, maar het uitbesteden aan professionals als Montlium Media kan je enorm veel tijd en stress besparen. Wij hebben jarenlange ervaring in het creëren van converterende advertentie video’s voor grote partijen, van concept tot eindproduct. Wij zorgen voor een professionele kwaliteit, een duidelijke boodschap en de juiste call-to-action om je doelgroep te activeren. 

Met Montlium Media ben je verzekerd van een professionele kwaliteit, creatieve concepten en een snelle levering. Wil je jouw social media uitbesteden? Dat is zeker mogelijk. Wij plannen en maken jouw video binnen de afgesproken tijd en zorgen ervoor dat jouw video converteert. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.

Tijn Groenewoud

Laatst bijgewerkt: 27/11/2024

Populaire blogs

Blog categorieën

Waarom Montlium Media

Deel op je socials

Scroll to Top