Wanneer je vertrouwen wilt wekken bij potentiële klanten en hen wilt overtuigen van de waarde van jouw product of dienst, dan is een video testimonial een krachtig middel. Het is een erg persoonlijke manier om jouw bedrijf te laten zien. Maar hoe maak je een goede video testimonial die professioneel, geloofwaardig en effectief overkomt? In deze blog bespreken we stap voor stap hoe je een goede video testimonial maakt en hoe je deze strategisch kunt inzetten.
Hoe maak je een goede video testimonial?
Wat erg belangrijk is bij een video testimonial is authenticiteit. De kijker wil graag echte verhalen horen van klanten in hun eigen woorden. Er moet een duidelijke structuur zitten in het verhaal.
- Het probleem: Wat was de uitdaging waarmee de klant worstelde? Waar was de klant naar op zoek?
- De oplossing: Hoe heeft jouw product of dienst hierbij geholpen?
- Het resultaat: Wat heeft de klant uiteindelijk bereikt met jouw product of dienst?
Bij een reviewvideo is de presentatie cruciaal. Er is een rustige achtergrond nodig, goede belichting en het geluid moet helder zijn. Het is belangrijk dat de persoon voor de camera zich prettig voelt en rustig en kalm overkomt.
Hoe vraag je klanten om een video testimonial?
Wanneer je tevreden klanten hebt, dan zal het niet al te moeilijk zijn om een goede testimonial te krijgen. Benader hen echter wel op een persoonlijke manier. De timing is hierbij van belang. Het is belangrijk om direct na of tijdens een succesvolle samenwerking of aankoop te vragen of de klanten openstaan voor een video testimonial. Leg duidelijk uit waarom hun verhaal belangrijk is en hoe de video zal worden gebruikt.
Je kunt nadat de klant akkoord heeft gegeven een briefing toesturen. In deze briefing kun je ook alvast de richtlijnen benoemen, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Maak het proces zo eenvoudig mogelijk en laat ze ook weten dat hun bijdrage gewaardeerd wordt.
Wat moeten de klanten zeggen in een video testimonial?
Het gaat in de video niet alleen om het product of de dienst die de klanten hebben gekocht, maar vooral wat het voor hen heeft betekend. Je kunt de klanten sturen met bepaalde vragen. Denk hierbij aan:
- Wat was je grootste uitdaging voordat je ons inschakelde?
- Hoe heeft onze oplossing jou geholpen?
- Wat heeft het jou uiteindelijk opgeleverd?
Het verhaal blijft concreet en relevant wanneer je deze vragen stelt. Zo krijg je een krachtige testimonial die zich richt op meetbare resultaten of specifieke verbeteringen. Dit wekt vertrouwen bij potentiële klanten.
Wat heb je nodig om een video testimonial op te nemen?
Het opnemen van een testimonial video hoeft niet al te ingewikkeld te zijn. Goede apparatuur is echter wel van belang. Dit is wat je nodig hebt:
- Camera: Het liefst een professionele camera, maar filmen met je smartphone die een goede camera heeft, kan ook voldoende zijn.
- Microfoon: Een externe microfoon, zoals een dasspeldmicrofoon, zorgt voor een helder geluid. Dit is belangrijk wanneer je een overtuigende testimonial wilt maken.
- Belichting: Zorg voor de juiste belichting om de klant goed in beeld te brengen. Gebruik natuurlijk licht of softboxen; bekijk op dat moment wat het juiste is.
- Statief: Een kwalitatief statief is essentieel voor stabiele opnamen zonder trillingen.
- Rustige locatie: Achtergrondgeluiden en bewegingen leiden alleen maar af van het verhaal. Een rustige plek is van belang om de boodschap goed over te laten komen.
Door het gebruik van bovenstaande apparatuur en tips zal je testimonial video weten te overtuigen. Het is uiteraard ook mogelijk om gebruik te maken van de diensten van Montlium Media. Wij zorgen ervoor dat de kwaliteit van je video gegarandeerd hoog is.
Hoe zorg je voor een geloofwaardige testimonial?
De sleutel tot een succesvolle testimonial video is dat het verhaal geloofwaardig is. Het is belangrijk om echte klanten in je video te gebruiken. Zij kunnen uit eigen ervaring en in eigen woorden vertellen over jouw dienst of product. Zorg ervoor dat er geen scriptteksten zijn. Wanneer zij een spontaan verhaal vertellen, dan komt dit veel authentieker over. Je kunt echter wel het gesprek sturen met een aantal vragen.
Het is fijn wanneer jouw klanten in hun eigen, natuurlijke omgeving worden gefilmd. Zoals op hun werkplek of eventueel thuis. Dit maakt dat de video herkenbaarder is voor de kijker. Ook is het belangrijk dat er geen algemene voorbeelden zijn, maar juist concrete uitspraken zoals: “Dankzij dit product heb ik 30% meer klanten binnengehaald in drie maanden.”
Waar kun je een video testimonial plaatsen?
De video kan op verschillende manieren worden ingezet. Op je eigen website kun je vertrouwen wekken, zodat mensen sneller overtuigd zijn. Je kunt hier iets langere testimonials plaatsen. Denk aan een video van 1 tot 2 minuten. Dit is lang genoeg om een overtuigend verhaal te vertellen, terwijl het de aandacht van de kijker vasthoudt. Een goede videohook is daarbij onmisbaar. De video moet kort en direct zijn.
Eventuele Teasers zijn geweldig voor je social media kanalen zoals Instagram, LinkedIn of Facebook. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen nieuwsgierig worden naar jouw producten of diensten. Een goede lengte is 15-60 seconden en de video moet eindigen met een goede call-to-action. Via e-mailcampagnes kun je de video toevoegen aan je nieuwsbrief of onboarding mails. Een testimonial video in een nieuwsbrief heeft een lengte van ongeveer 20-45 seconden. Duurt de video langer, dan zul je de aandacht van de kijker moeilijker vast kunnen houden. Wanneer je graag langere testimonials wilt gebruiken, dan is YouTube daar een prima medium voor. Zorg er wel voor dat je de video optimaliseert met goede beschrijvingen en tags voor SEO. Een testimonial video op YouTube scoort vaak het beste wanneer hij 2-3 minuten is.
Waarom zijn video testimonials effectief?
Door beeld en geluid te combineren, kun je een emotionele connectie creëren. Op die manier zijn video’s krachtiger dan geschreven reviews. Door testimonials op de juiste manier in te zetten, kun je twijfels wegnemen en vertrouwen opbouwen bij je doelgroep. Door een ander het te horen zeggen, worden mensen toch nieuwsgierig wat het voor hen kan doen. Wanneer daar ook nog een betrouwbaar gezicht bij in beeld is, dan bouw je vertrouwen op.
Conclusie
Een video testimonial is een krachtig marketinginstrument dat vertrouwen wekt en jouw merk kan versterken. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan authenticiteit, professionele kwaliteit en het gebruik van de juiste platforms. De video dient met de juiste apparatuur te worden opgenomen in een rustige omgeving. Op deze manier kun je een maximaal resultaat behalen. Montlium Media staat graag voor je klaar om een testimonial video op te nemen die impact maakt. Wij helpen je niet alleen met professionele opnames, maar zorgen ook voor de editing. Zo zullen wij de juiste emotie overbrengen en zorgen dat jouw video testimonials naar een hoger niveau worden getild. Neem vandaag nog contact met ons op.