Als je onlineadvertenties draait, dan wil je natuurlijk weten hoe effectief je campagnes zijn. Een belangrijke tool om te bepalen wat het punt is waarop je geen winst of verlies maakt, is de Break-Even ROAS. Met een break-even ROAS-calculator krijg je gemakkelijk inzicht in je advertentieprestaties.
Wat is ROAS?
De letters ROAS staan voor Return on Ad Spend en dit meet de effectiviteit van je advertentie-uitgaven. Deze tool geeft aan hoeveel omzet je genereert voor iedere euro die je uitgeeft aan advertenties. Bijvoorbeeld: een ROAS van 5 betekent dat je voor iedere euro die je aan advertenties uitgeeft, je 5 euro aan omzet terugverdiend. Facebook geeft aan per campagne, advertentie en advertentie-set wat hiervan de ROAS is. Je kunt dus op verschillende niveaus bijhouden hoe effectief dat gedeelte van jouw Facebookadvertenties is. Wanneer je een ROAS hebt van 1, dan betekend dit dat je precies evenveel geld uitgeeft als dat het je conversie oplevert.
Break-Even ROAS Berekenen
De formule voor het berekenen van je break-even ROAS is:
Totale omzet per product / (Totale omzet per product – Totale kosten per product) = Break Even ROAS
Als je een product van €45 verkoopt en je betaald €10 voor de inkoop en €5 voor de verzending dan maak je de volgende som:
45 / (45 – (10+5)) = 1.5
Dit betekent dat je een ROAS van minimaal 1.5 nodig hebt om een break-even te draaien. Iedere ROAS onder dit getal betekent dat je geld verliest op je advertenties, terwijl natuurlijk iedere ROAS boven dit getal winst oplevert.
Zo weet je precies welke advertenties je meer budget moet geven en welke je uit moet schakelen.
Gebruik een Break-Even ROAS Calculator
Gelukkig is er voor de Break-Even ROAS een calculator. Dit kan je veel tijd besparen. Ook voorkom je zo dat je fouten maakt. Deze calculator helpt je snel om te bepalen wat jouw specifieke break-even punt is. Hierdoor weet je welke ROAS je minimaal moet behalen om winstgevend te zijn.
Ook het regelmatig checken van je break-even ROAS is belangrijk. Hierdoor weet je dat campagnes niet alleen omzet genereren, maar ook daadwerkelijk winstgevend zijn.
Let op: bij de Break-Even ROAS kun je ook de BTW in je berekening meenemen.
Break even ROAS Calculator
Wat Te Doen Als Je De Gewenste ROAS Niet Behaalt?
Wij begrijpen bij Montlium Media hoe belangrijk een hoge Break-Even ROAS is voor jouw bedrijfsresultaten. Daarom zouden wij jou graag bijstaan wanneer je merkt dat je ROAS onder het gewenste niveau ligt. Het is dan tijd om je strategie te herzien.
Verbeter je Advertentiecampagnes met Montlium Media
Wanneer je weet hoe je de Break-Even ROAS kunt berekenen, dan weet je hoe je ervoor staat met je advertenties. Wanneer je merkt dat je campagnes niet winstgevend zijn, dan kan Montlium Media je hierin adviseren met een strategisch advies, zodat je de Break-Even ROAS kunt verhogen. Onze experts staan voor je klaar om je te ondersteunen. Maak nu een afspraak voor een gratis kennismakingssessie en ontdek hoe wij jouw advertentieprestaties kunnen verbeteren.